Toivo Tulev (1958) on omapärase ja sugestiivse stiiliga helilooja. Tema tee muusikamaailma pole olnud ladus ja sirgjooneline, võib-olla on see andnud põhjust sügavamalt asjade ja nähtuste taha vaadata.
Tulevi viimase aja vokaalloomingust väärivad märkimist vokaal-instrumentaalsuurvormid “Lamentatsioonid” (2011), “Magnificat” (2013), Brno Filharmooniale loodud “So Shall He Descend” (2018) ning Los Angelese Filharmoonia sajandaks juubeliks valminud “I Heard the Voices of Children” (2019).
Mitmete eri koosseisu ja suurusega ansambliteoste (klaverikontsert “Nada” klaverile ja keelpillikvartetile (2015)) jne kõrval on terve rida töid orkestrile: viiulikontsert (2002), flöödikontsert “Deux” (2004), tšellokontsert “Before” (2006), löökpillikontsert “Flow” (2009), “Kolm sümfooniat” (2018) jne. Oma pillikäsitluse kohta on helilooja öelnud: “Kirjutan nii, et teos ei oleks lihtsalt abstraktsioon, vaid moodustaks ühe kindla heliruumi. Üritan partituuri käsitleda kui akustilist tervikut sarnaselt akustilisele ruumile – koos kajade ja järelkajadega.” Tulevi muusika on sageli ühtaegu staatiline ja pulseeriv, sissepoole vaatavalt kaemuslik ja tundeline, isetu ja intensiivne.
Tulev on tänulik kõigile oma senistele õpetajatele Anti Margustele, Eino Tambergile, Sven-David Sandströmile, aga ka oma arvukatele õpilastele, kellelt kõigilt tal on olnud palju õppida.
Tulevi loomingust on ilmunud kolm autoriplaati: “Be Lost in the Call” (Eesti Raadio, 2004), “Songs” (Harmonia Mundi, 2008) ning “Magnificat” (Naxos 2018).