T, 18. mai 2021,
19:00
Veebikontsert (Tallinn, ERR. 1. stuudio)
Kolmikahelaline DNA
Justina Repečkaitė (s 1989, Leedu) – “Incantare” flöödile ja lindile (2018)
Tatjana Kozlova-Johannes (s 1977) – “To Sing a Song Before the Night Comes” flöödile, bassklarnetile ja klaverile (2020, esiettekanne)
Santa Bušs (s 1981, Läti) – “Rosmarin” bassklarnetile (2010)
Jonathan Harvey (1939–2012, UK) – “The Riot” flöödile, bassklarnetile ja klaverile (1993)
Pealkiri “Incantare” (2018) tuleneb ladina keelest: in – ‘sisse’ + cantare ‘laulma’. Selles teoses tuleb flöödipartiid mängides sageli samal ajal ka pilli sisse laulda. Elektroonikapartii allikaks on üksnes helilooja hääl – ülemhelilaul, hingetõmbed, häälitsused ja loitsusosinad (Paukštis be geluonies, medis be liemens, vesi be kojų = mesilind ilma astlata, puu ilma tüveta, vesi ilma jalgadeta). Flööt nii jäljendab kui ka võitleb elektroonikaosa vastu, tekitades sellega dünaamika. Videokaamera jälitab esinejat, kuni teose lõpus hakkab flötist vastu võitlema ja operaatorit jälitama. (Justina Repečkaitė)
“To Sing a Song Before the Night Comes” (“Laulda üks laul, enne kui saabub öö”, 2020, esiettekanne). Pimedus koguneb, tajume seda. Teame – meie elu ei saa sellisel viisil jätkuda, kuid oleme olukorra ees võimetud. Soovime selle teadmise eest põgeneda, et mitte tunnistada teravat valu, mitte muutuda haavatavaks. Otsime midagi kerget, midagi ilusat, et juhtida tähelepanu kõrvale, luua illusioon, et kõik on korras, ja tunda hetkeks rahu. Tõrjume kõike, mis näitab ja peegeldab toimuva tõsidust. Kas jõuab veel enne pimeduse laskumist laulda mõne laulu? Jääks see kõlama tühjuses või leiduks keegi, kes seda kuulda tahab? (Tatjana Kozlova-Johannes)
“Rosmarin” (“Rosmariin”, 2010) bassklarnetile. Palavus, mis paneb õhu värelema ja värskendav tuul, mis toob kaasa rosmariini ja teiste Vahemere kaldal kasvavate taimede meeldivaid aroome… Uskumatult sinine taevas ja kristallselge vesi, mis tantsib sellesama tuulega ja mängib kaunilt päikesevalgusega. Sajanditevanuste puude varjud, linnud laulmas kuuvalguses serenaadi… Usuprotsessioonide kaja ja rahvatantsud täitmas Teulada tillukesi tänavaid… Maitsed ja lõhnad, mis on nii iseloomulikud ja ainuomased… “Rosmariin” on kirjutatud 2010. aastal, peegeldades suve, mil mul oli õnn viibida kunstiresidendina Sardiinias Le Ville Matte’is. Pala on pühendatud klarnetist Víctor de la Rosale. (Santa Bušs)
“The Riot” (1993, ‘märatsemine’, ‘mürgel’, ‘möll’, ‘prassing’) on teos, milles domineerib virtuoosne rõõmsameelsus. Mängu mõte on pilduda teemasid, mis säilitavad piisavalt isikupära, et üksteisest järsult põrkuda isegi polüfoonilistes ühendustes või uutes konfiguratsioonides kokku segatuna. Iga teema kuulub eristuvasse harmoonilisse välja, mida iseloomustab umbes kaks intervalli. Näiteks esimene põhineb kvartidel ja tervetoonidel, moodustades ka väikesi septimeid, ja järgib edasises arenduses lineaarseid hargnemisi kvardi- (või kvindiringi) mööda. Aeg-ajalt saab energia otsa ja võimust võtab elemendi mehaaniline kordamine, surres välja nagu elektrooniline delay. Teos on kirjutatud HET Triole. (Jonathan Harvey)
HETK Trio nimi viitab maailmakuulsale Het Triole (Harrie Starreveld – flööt, Harry Sparnaay – bassklarnet, René Eckhardt – klaver), mis tegutses aastatel 1982–2006, esines üle maailma ning tõi esiettekandele üle 180 uue teose. Fie Schouten (bassklarnet) ja Tarmo Johannes (flööt) õppisid vastavalt Harry Sparnaay and Harrie Starreveldi juures. HETK Trio püüab osalt edasi anda parimat osa Het Trio pärandist, samas on huvitatud uutest teostest, et laiendada veelgi selle omapärase trio repertuaari.
Kontserdist teevad otseülekande EMP TV ja Klassikaraadio ning see jõuab Euroopa ringhäälingute liidu EBU vahendusel raadiokuulajateni mitmel pool Euroopas.