L, 1. mai 2021,
17:00
Veebikontsert (Muusika Innovatsiooniuuringute Keskus, Leedu Muusika- ja Teatriakadeemia)
Kakskümmend sõrme
Mykolas Natalevičius (s 1985, Leedu) – “dew. mist” (2018)
Aaro Pertmann (s 1971) – “Vana talu” (2020, esiettekanne)
Aaro Pertmann (s 1971) – noortepala “Talvine lugu” viilulile (2021, esiettekanne)
Aleksandr Žedeljov – noortepala “DNA Identity” tšellole (2021, esiettekanne)
Aleksandr Žedeljov (s 1983) – “Sõbralik DNA genotsiid” (2021, Eesti esiettekanne)
Alvils Altmanis (s 1950, Läti) – “Triptych” (1993)
Rita Mačiliūnaitė (s 1985, Leedu) – “Dreamcatcher2120” (2021, esiettekanne)
“dew. mist” (“kaste. udu”, 2018). Värske ja särav augustihommik. Aeglane liikumine kujutab kaste ja udu teket, milles on kõige olulisemad meditatiivne tämbri muutumine ja melanhoolsed harmooniad. (Mykolas Natalevičius)
Käesoleva EMPi jaoks kirjutatud lugu “Vana talu” (2020, esiettekanne) on omalaadne muusikaline minevikujutustus. Rändaja satub oma teekonnal ühe vana lagunenud talu juurde.
Tuules kääksuvate aknaraamide, rohtunud aia ja sissevajunud katusega vana talu hakkab rändajale jutustama oma lugu sündmustest, mis siin kunagi on toimunud. (Aaro Pertmann)
“Talvine lugu” (2021, esiettekanne) noortepala sooloviiulile. See on lastepala, mis sobib pigem sellisele viiuliõpilasele, kes on juba mõne aasta pilli õppinud, mitte päris algajale. (Aaro Pertmann)
“DNA Identity” (2021, esiettekanne) soolotšellole on nagu sissejuhatus ja siinse suure teose variant lastele. Neid palu võib mängida nii eraldi kui ka koos. (Aleksandr Žedeljov)
Helitöös pealkirjaga “Sõbralik DNA genotsiid” (2021, esiettekanne) proovisin avastada ja uurida paralleeli helivibratsiooni (laine) ja peamise DNA makromolekuli vahel, mis vastutab geneetilise mälu säilitamise eest.
Kuna DNA on ainulaadse üldise teabe kogum, tõin ma paralleeli Mother Chord kontseptsiooniga, mis hõlmab dodekafoonilise tehnika kõiki intervalle ja põhiprintsiipe. Selle vastandiks pean ma ülemhelide rea ideed, mis on olemas igas helis.
Viiul ja tšello on siin nagu DNA ahel, mille hääled läbivad kõiki intervallide seoseid ja kasutavad kõiki 12 nooti.
Teose pealkirja “Sõbralik DNA genotsiid” laenasin ühe professori (A. Panchin) loengust, kes rääkis, kuidas teadlaste rühm suutis eksperimentide abil sekkuda rändrohutirtsude DNA süsteemi ja kunstlikult muuta üksikindiviidi sugu ja soolisi proportsioone kogu rändtirtsude parves. Eesmärk oli reguleerida kahjurite paljunemisprotsesse. Ühelt poolt tundub see metsik, kuid teisalt on teadlased leidnud humaanse viisi mõjutada ja säilitada keskkonda. (Aleksandr Žedeljov)
“Triptyh” (“Triptühhon”, 1993). Selle kompaktse teose kõik kolm osa on üles ehitatud samale materjalile ja instrumentide dialoogile. On teatud lahkarvamusi ja konflikte, kuid kaua võib tülitseda! On aeg mõistusele tulla ja hakata mõtlema. (Alvils Altmanis)
“Dreamcatcher2120” (“Unenäopüüdja 2120”, 2021) viiulile, tšellole ja lindile, pühendatud Twenty Fingers Duole. Palusin erinevatel inimestel jutustada mulle oma kõige enam meelde jäänud unenägusid. Kui olin need üles kirjutanud, salvestanud ja materjali korrastanud, märkasin, et kõik unenäod on küll väga erinevad, kuid millegi poolest ka väga sarnased ning nad on võimalik liigitada viide kategooriasse: une nägemine unes; erootilised unenäod; tuttavate inimeste erinevad ilmumised unenäos; unenäod – lõksud; seosetud unenäod. See oli lähtepunkt kompositsiooni struktuuri luues. Selles teoses on sõnalisel tekstil suurem funktsioon kui ainult narratiivi loomine – käsitlen seda muusikalise saundina. Erinevate unenägude tekstikilde segades sain võimaluse arendada uusi lugusid, mis lõid uusi tähendusi, mis kajastavad unenägude ebaloogilisust. Jutustaja teksti autor on Aivaras Dočkus; unenägijate hääled: Dovilė Karaliūtė-Barkauskienė, Aivaras Dočkus, Lora Kmieliauskaitė, Matthias Kranebitter, Neil Luck, Vytautas Vepštas ja Rita Mačiliūnaitė. (Rita Mačiliūnaitė)
Twenty Fingers Duo on Leedu ansambel, kuhu kuuluvad keelpillimängijatest õde-venda Lora Kmieliauskaite (viiul) ja Arnas Kmieliauskas (tšello). Tegu on kaasaegse ja 20. sajandi muusika asjatundjatega, kes on tunnustatud oma uudses vormis kontsertide poolest. Nende peamine huviala on uus eksperimentaalne muusika, kuid neid huvitab osalemine ka teistsugustes projektides. Nii Arnas kui Lora on mänginud mitmesugustes erinevate kunstiprojektide jaoks moodustatud ansamblites, samuti püüavad nad jõudumööda tutvustada Leedu muusikat. Duo on võitnud mitmeid auhindu nii kodumaal kui ka rahvusvaheliselt. Twenty Fingers on esiettekandele toonud üle 50 teose heliloojatelt üle maailma. Duo esineb regulaarselt nii Leedus kui rahvusvahelistel festivalidel.
festivali Publikuküsitlus
EMP TV, Klassikaraadio & LRT Klasika (Leedu) ülekanne.