P, 5. mai,
17:00
Tartu Ülikooli muusem
Māra Botmane (tšello)
Johan Randvere (klaver)
Robert Traksmann (viiul)
Erkki-Sven Tüür – “Dedication” (1990) tšellole ja klaverile
Bronius Kutavičius – “Seisundid. 8 miniatuuri” (2002)
Osad: 1. Kollased helmed, 2. Kurbus, 3. Karje, 4. Kloun, 5. Kolmnurk, 6. Lind klaasi taga, 7. Papist mees, 8. Igavene rahu
René Eespere – “Consensus” (2024, esiettekanne)
Platon Buravicky – “Taevaste lillede aroomid” (2017)
Karmella Tsepkolenko – “Where the sky disappears” (2024, esiettekanne)*
Pärt Uusberg – “Mõtisklusi vaimulikel radadel” (2023)
Kristjan Kõrver – “Trivertimento” (2024, esiettekanne)
Pēteris Plakidis – “Romantiline muusika” (1980)
“Dedication” (‘pühendus’, 1990) Erkki-Sven Tüür: Hakkasin millalgi 1990-ndate algul kirjutama tšellosonaati, aga siis see jäi kuidagi toppama. Mul oli valmis just see osa muusikat, kui siit ilmast lahkus traagiliselt [helilooja] Kuldar Sink [suri 1995. aasta jaanuaris]. Otsustasin jätta muusika nii, nagu ta oli, panna pealkirjaks “Pühendus” ja pühendada selle Kuldar Singi mälestusele. (Klassikaraadio, “NYYD-muusika”, 22.10.2019)
“Consensus” (lad k ‘üksmeel, kooskõla, harmoonia’, 2024, esiettekanne). René Eespere: Olen nii elus kui kunstis ikka otsinud tasakaalu ja harmooniat. Juba Confucius oma õpetuses pidas oluliseks: peamine, et inimene selle maailmaga, ennekõike teiste inimestega, harmooniliselt läbi saaks.
Kui laval kohtuvad kolm täiesti erineva vanuse, iseloomu, mõtete ja soovide, isegi eri riikidest pärit muusikut, sunnib just muusika neid leidma üksmeelt teose esitamisel. Erinevate pillide kõla, erinevad muusikalised kujundid peavad lõpuks ikkagi koonduma ühiseks kooskõlaks. “Consensus” oleks (ideaalis) üks osa triloogias koos varem kirjutatud “Triangulumi” ja “Reditusega”. Loodan, et just selline tervik peagi ka esitusele tuleb.
“Debesziedu aromats” (“Taevaste lillede aroom”, 2017). Platon Buravicky: See teos on loodud täiesti intuitiivselt. Ma teadlikult ei kasutanud tehnikaid, mida pruugin tavaliselt oma “päris” oopustes. Piirasin end siin heliesteetika osas meelega. See töö on kombinatsioon tunnetest: suvi, sirelid, vaba aeg. Kevadega pole vaja kiirustada.
Karmella Tsepkolenko: Trio “Where the Sky Disappears” (‘kuhu taevas kaob/haihtub’) viiulile, tšellole ja klaverile on kirjutatud 2024. aastal festivali Eesti Muusika Päevad tarvis. Teose idee on kogeda sõja ajal ülimat maailma, mis on teispool reaalsuse horisonti. Oopus koosneb kolmest osast, mis esitatakse attacca. Teose vormi hoiab koos kolm intermeediumit: tšello soolo, klaveri soolo ning kolmandana viiuli ja klaveri duo (keeltel mängimine).
“Mõtisklusi vaimulikel radadel” (2023) oboele, tšellole, klaverile. Teos põhineb ansambli Vox Clamantis albumil “Filia sion” kõlaval teosel “Ecce venit / Psalm 94” ja eesti vaimulikul rahvaviisil “Nuta, inimene”.
“Trivertimento” (2024, esiettekanne) viiulile, tšellole ja klaverile. Kristjan Kõrver: Miks on nii raske saavutada kergust? Miks võib tee lihtsuse juurde osutuda nii keeruliseks?
Mulle tundub, et olen jõudnud oma loomingulisel teel tunnetuseni, mida võiks nimetada modernaivismiks. Selle iseloomulikuks jooneks on keeru-lihtsus.
Johan Randvere: Meie viimaste aastate kava algab alati Tüüri “Dedication’iga”, mille tunnetuslikult pühendame oma palavalt armastatud ja meie seast ootamatult lahkunud ansamblipartnerile Jānisele. Seekordne kava sisaldab meie Baltimaade uuemat muusikat ning ka päris mitut esiettekannet, mis teeb tohutult rõõmu. Sai meil ju selleks ka kunagi trio loodud, et esitada ja tellida või ka heatahtlikult sundida meie kaasaegseid heliloojaid triomuusikat kirjutama. Ja seda kõike järjepidevalt. Ning nagu elu on näidanud, eredad palad jäävad ka repertuaari edasi, Uusbergi eelmiseks aastaks kirjutatud teos on ka sel korral kavas.
* Teos on valminud Soraineni, Eften Capitali, Hansa Grupi Noore Muusiku Fondi ja Eesti Heliloojate Liidu heliloomingu ühisfondi toel